lördag 21 november 2009

Pyssel tajm



Elsa dekorerar sin ljusstake.. väljer kryddor att stoppa i gipset.



Så fint! Jag satte dit ett värmeljus och sen fick den stelna medan vi fortsatte vår pyssliga dag..



Äppel paus




lite frukt att torka så vi kan använda den till annat julpyssel senare, Elsa hjälper mig att lägga dem på plåten.



Så var då ätligen lussekatts degen färdig. Elsa blir glad av att se den gula degen!




Elsa rullar och bankar på sin degklump..



Oj så fint de ligger på plåten.. ser ni Elsas bulle.. den som liknar en lunga ungefär...




Vi satte även en pepparkaksdeg och Elsa har koll på läget och pausar med en pepparkaka under tiden.



Min allra första egna pepparkaksdeg. Det har varit färdigköpt tidigare år.





Lussekatterna är färdiggräddade!! Elsas högst upp näst längst till vänster.

Det har varit en väldigt mysig lördag. Jag har städat och skurat våra golv, Elsa badade medans jag skurade skarvarna i klinkergolvet..., gjort klart den sista av tygtavlorna till hallen som fått nytt tyg, raggat symaskin som jag ska låna i morgon, Elsa och jag har gått spåret och på eftermiddagen så gjorde vi så vårt julpyssel. Jens då.. ja han har varit i tvättstugan och målat och målat!! Nu hade vi hoppats på ett par lugna timmar i tv soffan men Elsa ville annorlunda så jag har legat en lång stund med henne för att söva och nu efter en stund uppe i soffan så försöker jens få loppan att sova.

Jo Elsa kan säga mamma nu, det har hon inte gjort innan mer än när hon var väldigt liten och vi tyckte att hon sa det..19 månader och första gången hon säger mamma.. ska jag var stolt??

I dag när vi satt i Elsas rum och hon försökte sitta på sittkudden därinne så sa jag att ska du får en sacco säck i julklapp av mormor? A säger Elsa.. moffa.. och så pekade hon på kortet som vi har på dem vid hennes säng. Hon kopplade ju att mormor och morfar hör ihop och att det var dem jag pratade med. Gullunge!

1 kommentar:

Camilla sa...

Snacka om effektiva!! Ni har ju hunnit med mycket på denna helg. Vad en annan hinner med på en månad ungefär, ha,ha!
Lyckliga Elsa får baka, mys!
Klart att ni ska vara stolta över eran dotter som nu kan säga mamma!!! Absolut! Att hon kan koppla ihop mormor o morfar med. Elsa är duktig!! Du med Anna! Kan gärna skicka över lite energi till oss!
KRAMAR C