måndag 14 april 2008

Vi trodde det skulle hända i helgen...

Veckan har flutit på och jag har klarat av mina samtal samt haft medarbetar samtal med chefen. Jag har varit trött om kvällarna men det har gått ädå. I torsdags var jag då hos läkaren. Skulle prata om mitt blodtryck. det var dessvärrie rätt högt så vi bestämde att jag ska öka min dos med Visken. Sen ville hon bara se om jag öppnat mig något. Och det hade jag tydligen. Inget jag visste om. Spännande. Jobbade fredagen med men det var ingen som riktigt räknade med mig. Så goa mina kollegor. Vi var hos L,M o M på em . Jens och M spelade golf och L och jag badade lilla M och så pratade och fikade vi med..;) På kvällen hämtade vi pizza och tittade på film. Jätte trevligt!

På lördagen skulle vi egentligen på bröllop men efter beskedet på torsdagen så vågade vi oss inte iväg. Vi var nere på stan en kort sväng, skulle ha en overall till bebis och en present till jens syster. Hittade tillslut en vit overall som vi hoppas inte blir för varm till våren. Present hittade vi med. Skulle åkt till Mio med men de stängde en timme tidigare än vi trott så vi hann inte det. På kvällen åkte vi till ronneby på lite kalas. Det var ju med familjen så vi tänkte att vi skulle våga det. hade förberett dem på att vi kunde bli på att åka hem. Men det behövdes inte. Tyvärr så blev inte hemresan som vi tänkt oss. Jag skulle gå och sätta mig på passagerar sätet när jag plötsligt trillar framlänges! Rakt ner i asfalten. Första tanken, BEBIS Vi blev rejält rädda båda två. jag slog i knäna men det enda jag tänkte på var bebis. Efter en liten stund så kände jag spark och bök från den och det kändes så bra! Väl hemma ringde vi förlossning och frågade vad vi skulle göra. kom in sa de. Så vid elva tiden åkte vi in. Tog med väskan för säkerthetsskull. Den packade jag förövrigt i torsdags kvälli efter beskedet!

På förlossningen tog de väl hand om oss. vi hamnade i samma intagningsrum som när vi var där sist för mitt brustna muskelfäste.
På med CTG kurvan och sen låg vi där en kvart ungefär. Det såg bra ut och så kom läkaren och tog uppgifte igen på vad som hade hänt. Han gjorde ett UL, älskar att se bebis! det såg bra ut men vi bestämde tillsammans att vi skulle ta det säkra före det osäkra och göra hela proceduren. Så de kom och tog blodprover på mig och vi fick byta till ett trevligare rum med två sängar och tv. Sen låg jag i två timmar till med CTG. Då satte det igång med rejäla sammandragningar, det hade det gjort lite innan med när jag låg den där kvarten. Ont som baraden gjorde de och jag fick alvedon för det. Barmorskan lindade mitt knä med. Dubbel storlek! De frågade om vi ville åka hem éller om vi ville stanna kvar. Vi ville åka hem och läkaren tyckte med att vi skulle det. Det var ingen fara med bebis efter fallet. Sammandragingarna slutade när de kopplade loss mig från CTG kurvan. Hemma somnade vi ovaggade. kl var då halv fyra.

Vid halv åtta vad jag uppe igen på toa och hade blött. blev nervös och ringde in igen och de tyckte vi skulle komma in igen. Sagt och gjort. Lite mat i magen och sen in igen. Ny CTG som även den var bra och sen väntade vi. Läkaren kom tillslut ut till oss och meddelade att det var bra med bebis nu med men att mitt tryck är lite för högt. Ska var observant på om jag får ont i huvudet eller ömmar i magen. Vi åkte hem och sov. Blev en konstig söndag då vi väntade på att något skulle hända. Lugna gatan. Jens åkte efter ett par timmar och köpte en gräsklippare.


I dag har jag min första föräldradag. Haltar runt här hemma och pular. Sov lite på fm, fick energi och har nu plockat iordning i köket och städat hela huset. Dammat, dammsugit och torkat golv. Tvättat lite bebiskläder som jag glömt göra och städat undan på pyssel bordet. Tänkte att det kunde sätta fart på grejer, men det är så lugnt så.

Jag föll på vänster sida tror vi, så vänster knä verkar ha tagit mest skada. Är sårigt och blått. Sen ömmar jag i revbenstrakten på vänster sida och vänster axel och bröst fick med en smäll. Hoppas jag hinner läka lite innan det är dags nu. Kom det inte i helgen kan det vänta några dagar så jag slipper ha ont i hela kroppen räcker nog med den smärta som bebis kommer åsaka.

kram

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men usch, vilken tur att det inte gick värre! Inte för att det är kul att vara blåslagen men skönt att både du och bebisen är ok. Har tänkt mycket på dig i helgen, fick ett sms nyss och trodde att det var från dig. Så jag väntar verkligen med spänning... :)

Var rädd om er nu och vila så mycket du hinner. Hör av dig så fort det händer nåt!! Eller innan med för den delen.

KRAM!

Anonym sa...

Vilken helg och så hemskt du måste trillat. Skönt att allt bara är bra och jag håller tummarna att du hinner läka innan det är dags. Kanske det kan bli snart men vem vet.... Kramar

Anonym sa...

Men lilla gumman då, men de ligger ju så skyddat därinne. Är lite efter med kommentarerna nu eftersom nätet hoppat igång först idag. Puss och kram