måndag 1 augusti 2011

Älgar, bröllop och kalmar.


En regnig fredag åkte vi till Kosta för att hälsa på älgarna där. Skönt med regnkläder på! Farfar visar Elsa var vi ska titta för att se älgar.


Vi kom väldigt nära en av älgarna och kunde titta nära på både ben, huvud med öron, ögon och horn samt de väldigt spännnade fötterna, eller klövarna..



Uppe i ett utsiktstorn.

Långt där nere låg det en ring med sju älgar, och några små kalvar fanns också på samma ställe.



Elsa ville hemskt gärna mata den stora älgen som stod utanför älgparken, den i trä..;)

Störst intryck gjorde en älg som låg på en bil i ett av de små husen. Elsa kan inte riktigt släppa detta och har pratat och pratat om det efteråt. Varför låg älgen på bilen, varför körde bilen på älgen.. om och om igen.



Lördag och Jens och jag åkte på bröllopet i Kalmar slottskyrka. Elsa hade det toppen hemma hos farmor och farfar under tiden.

Brudparet var så vackra. Mikael och Marie Hansson heter de nu.


Festen var i Nybro på hembygdsgården. De hade dukat så fint. (längst bak skymtar vitrinskåpet som jag drömmer om)


Mumsig bröllopstårta!


När jag kom ner på söndag morgon hittade jag Farfar, Elsa och farmor i en lång rad i sängen. De läste pixiböcker i en viss ordning som damen i mitten verkade styra! Bra hade de det iallafall!


Söndagen bjöd äntligen på lite sol och efter en underbar middag vi kunde åka in till Kalmar för att fika på Krusenstiernska trädgården. Det är tradition nu!


Hembakta kakor med rutig duk på vita trädgårdsmöbler i en underbar trädgård!


Förra året fotade jag Elsa när hon spanade in i ett träd med hål i, vi letade efter det nu med men hittade det inte, fick bli ett annat träd.


Vi tog en liten promenad till slottet och tittade på vattnet och alla små fiskar som simmade.




Sen passar det nästan alltid med en glass! Så var vistelsen med farmor och farfar över för denna gången. Vi åkte hem till Rödeby igen och har fortsatt med vårt pysslande av att göra om i rummen.

Nu har biblioteket flyttat ut i förrådet, där det också ska bli gästrum och torkrum. Det som var i förrådet är nu i garaget som i dag är förråd/ hobbyrum. I det som var bibliotek är det nu "gammelrum" Där står nu vår skänk, nygamla skrivbordet och kistan. Väggarna där inne fylls så sakta på med våra släktkort. Samlar in från olika håll! I vardagsrummet väntar vi nu på att hitta ett vitrinskåp i gammalstil.Vet precis hur det ska se ut och jag hittade faktiskt ett exakt sådant i hembygdsgården där bröllopsfesten var.. men inte kunde jag ta det?? Eller?? hihi

All denna rotation har inneburit en hel del flyttande av möbler, tömma alla skåp och hyllor på ofantligt många böcker och porslin och glas för att sedan fylla på dem igen.. I kväll fyllde jag köksbordet med innehållet i ett vitrinskåp...sen flyttade vi skåpet till nya " biblioteket/ gästrummet/ torkrummet" och så in med alla grejer igen.. insåg att jag saknar en gräddkanna i min servis med blåklint men vi har åandra sidan två kaffe serviser till, som är kompletta.

Jag har också hunnit med ett bm besök, ett Ekg på sjukhuset och hämtat ut medicin i dag. Picknick är mysigt och vi beslutade oss för att göra en repris på förra veckan och åkte ner till stumholmen. Elsa kände på vattnet och hade ritkgit kul där i strandkanten. Mys!! Sen orkade jag fortsätta med flyttandet och nu ska jag stänga ner för i dag... är snart tisdag..och det innebär ÖLAND tour 2011 med Emelie, Sara och Jenny! Hoppas på en härlig dag!

1 kommentar:

klok som en bok sa...

Hihi, fler än jag som möblerar om ser jag:-) Jag är helt slut efter att flyttat runt alla bokhyllor, och än är jag inte klar...

Second hand öppnar ju igen till helgen så du kan kolla efter vitrinskåp:-)

Anna, Matildas mamma.