torsdag 5 februari 2009

Torsdag på Tjädervägen



Jag tycker om att ha koll på fjärrkontrollen säger Elsa och myser med mamma i soffan innan det var läggdags i gårkväll.


Kl 07 Elsa vill inte ligga kvar längre. Då har en bra stund legat och sparkat mamman i ryggen pratat och haft sig. Vi går upp och hinner säga hej och hejdå till pappan innan han åker till jobbet. Elsa får en ny blöja och vill mysa lite innan vi äter frukost. Vi sätter oss i soffan och Elsa vaknar till ordentligt. Håret står åt alla håll, lilla svinto unge, märks att hon varit orolig under natten och vridit och vänt på sig en hel del. Vi äter gröt och Elsa leker på golvet medan jag äter min frukost. Hon har fått leka lite med sin nappflaska, inte så smart pyjamsen är blöt så den åker av och i bara blöjan får hon sitta med mig i soffan när jag dricker mitt kaffe. Bestämmer att det får bli ett bad så allt snor försvinner och håret återfår sitt normala utseende, dvs tok lockigt! Ett bad där Elsa faktiskt vänder sig om i badbaljan, hoppas hon kan göra det på golvet med i dag. Vi får öva.

På med kläder och så blir Elsa trött igen. kl är 09 00 Hon somnar och jag hinner duscha, städa lite i köket och förbereda lite lunch till oss båda, planera var hyllorna ska upp och äntligen ta hand om orsaken till att grönsakslådan i kylskåpet är så trög.. Blogga och läsa blogar har jag med hunnit och nu hör jag henne vakna.. kl är 11 och vi ska fortsätta vår hemma dag.

Jag är inte rädd för den nya dammsugarna, kan tom röra den när den är i gång!
Elsa vaknade och var svettig, passade på att bädda rent i henne säng och när jag ändå gjorde det så tog vi våra sängar med. Det blev lite mys i soffan och sen var Elsa redo för lunch, mammas köttfärssås och pasta gick bra att äta men det kom fåglar och åt från vår jordnötsboll och så kom det snö, det distraherade lite... Jag pratade med min mormor undertiden jag gav Elsa lunch och det var bara bra med henne. Jag hade visst glömt att fråga om ögon operationen hon gjort men hon berättade om den nu. Elsa lekte lite på golvet när jag åt min lunch men hon har inte riktigt velat leka själv i dag, mindre än hon brukarm är nog att hon inte är helt kry. Vi öppnade bokpaketet som kom igår. Två små böcker med en sång i varje, I ett hus.. och Var bor du lilla råtta. Jätte fina böcker. En cd skiva var med och vi brukar mest sjunga själva här hemma men jag har hört av jonna att truls älskar att höra på deras skiva så vi provade..


Elsa blev dörädd! Hon undrade vad det var som lät och inte kunde hon se något heller... tog tre låtar innan hon slappnade av och kunde lyssna och dansa loss till låtarna! Vi har hunnit med några nässug och en och annan blöja nu mellan buset på filten och på golvet. Sång stunden hade vi i soffan så vi kunde sjunga med till skivan. Nu sover skatten igen och jag har just hängt upp tvätten som blev klar innan och satt igång en maskin till. Lite kaffe och sen är det väl lagom att hon vaknar igen och vi får fortsätta att träna på att resa oss. Elsa kan inte resa sig själv men vill hålla i mina händer och så drar hon sig upp till stående, spänner benen. Detta har blivit favoriten just nu! Stå stå stå


I dag har jag kläderna från mammas faster på mig. De är röda och fina! Passar bra till mina röda ballerina strumpor. Men titta, jag läser i min brandbils bok.. blink blink morbror!
Jag satt och läste på growing people för att se om det stog något om nattningsrutiner, vill införa det men vi har inte ritkgit kommit igång med det och det fungerar ju bra så som vi har det nu att hon somnar i famnen i soffan efter lite ersättning på kvällen. Lite mysigt när det inte tar för lång tid..kanske är dags för lite ordentliga rutiner här... och om krypning. Hittar bara att alla lär sig olika snabbt och inget om vad eller hur man ev kan träna det. Det visste jag ju egentligen men jag vill så gärna att det ska lossna för henne.
Hittade recept på köttfärssås som jag ska prova, ungefär som jag gjorde innan men lite mer saker i.
Sen kom jag få till en sida där det stog om barns motoriska utveckling och att måla med pensel.. vi har ju inte provat något sådant innan så varför inte tänkte jag... fram med färg, papper och pensel, av med alla kläder och så satte vi igång..
Elsa är lite försiktig.. vad är det för något.. det känns blött och kallt...
Stråna var spännnade man kunde pilla och dra i dem...
Försökte flera gånger smaka mig fram till vad detta var men mamma ville inte att jag skulle ha penseln i munnen, en gång lyckades jag...
Vi hade jätteroligt!! Det blev en teckning och en tavla.
Efter en storrengöring av Elsa, bord och stol blev det mellanmål...
egen sked är bra. den kan man banka med,
Kolla pennfattningen. Snart kan jag nog skriva mitt namn!
Pappan var och besiktade Nisse i dag och den gick igenom! trodde vi inte så nu kan vi andas ut ett år till om han orkar så länge, planen är en ny bil innan nästa februari.
Vi var och handlade lite mat med i kväll tillsammans med alla andra.. mycket bilar men faktiskt inte så himla trångt inne på Maxi som vi trodde.
Satte upp tre tavellister i köket med, så nu är det två i vardagsrummet kvar som vi ska ta i morgon fm när Jens är hemma och innan jag åker till Em.

1 kommentar:

Camilla sa...

Mysigt med vattenfärg!!
Det känns tidigt, men det är klart, det ska ju börjas i tid!!
Duktig tjeja!
Kram