måndag 17 november 2008

Tågresa på den sjunde månadsdagen.

Första tågresan!

På plats i våra säten på tåget som tog oss till Alvesta.

Då var vi framme i Katrineholm. Vi hade en lugn förmiddag då Elsan passad epå att sova i nästan två timmar och efte rlite lunch så åkte vi in till stationen och startade vårt äventyr till Katrineholm. Vi hittade vår plats och det var istort sett tomt i tåget. Skönt det till en början, Elsa satt så fint bredvid mig och bara tittade sig stortögt omkring, åka tåg var spännnade. En stund... sen blev det lite trist och tradigt så vi alternerade att stå i mitt knä och sitta i stolen under färden mot Alvesta. Där började det strula, vårt tåg var givetvis försenat och x 2000 var inte villiga att vänta på några resenärer, som om det var vårt fel.. var tågföraren som var sen på i Växjö. vi fick med andra ord springa mot nästa tåg som stog en bra bit ifrån där vi kom in. Att springa med en blytung väska, skötväska på svaj och Elsa i en bilstol i vagnen var itne det lättaste.. väl framme vid tåget fick vi en ond blick och en sur kommentar att jaha no måste ju gå in i den vagnen ni ska sitta, då får dus pringa ner ett par vagnar... framme vid rätt vagn så var det ju bekymret att det var två trappsteg.. en vänlig dam tog Elsan i bilstolen när jag satt upp henne på tåget och jag kunde släpa upp vagnen.. in med elsan til rätt plats, lämpa av henne och väskorna och tillbaka till vagnen för att flytta den så gptt det gick, många sura och irriterade kommentarer att den tog plats, fällde ihop den och ställde den på högkant och då tog det inte mkt mer plats än alla andra stora väskor. På plats och snabbt få av Elsa kläderna innan hon kokade och så inser jag att vi sitter baklänges.. inte min favorit...två timmar senare närmar vi osss då norrköping och då vill itne Elsa alls sitta i sin stol med kläder på, jag blir något svettig då jag inser att jag måste få på mig ryggsäcken, skötväskan, bilstolen och Elsa och sen få tag i vagnen för att ta mig ur... Tillslut lugnar hon sig och jag får i henne i stolen iallafall och när jag kommer till vagnen så erbjuder sig en av damerna att ta Elsa så jag får av allt. Jättegulligt, vi kommer av och nästa tåg går att köra in på med vagenen så det går smidigt, samma perrong med. Är helt slut och på detta tåg börjar jag även må illa och Elsa är bra trött på att åka nu så vi sjunger.. Nallen här... ett hundratals gånger tror jag. Utanför dörrarna i Katrineholm står sen mormor och morfar som tar Elsan och jag får av grejerna och glädjer mig åt att det är en vecka till vi ska göra om bravaden...
Hemma blir elsa livrädd för pappa och börjar gråta. är inte alls sig själv. Även när Andis kommer så blir hon rädd och börjar gråta.. Hon är så trött och gröten går inte i och inte heller ersättninga, efter någon timme får vi henne att sova och när vi nu väckte henne för att ge mat för natten är det min solstråle igen!!
Hoppas det blir en skön dag i morgon med. Vi ska träffa gammelmormor och morbror är ledig nästan hela veckan, det ska bli toppen!

a

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ni är så välkomna hem! kram mormor och morfar

Anonym sa...

Oj, oj oj, vilken mardrömsfärd... Men tur att det finns hjälpsamma människor. Hoppas ni har det skönt i Katrineholm några dagar nu då! Kram!

Anonym sa...

Usch vad jobbigt det låter att resa själv med bebis. Det är ju tillräckligt jobbigt att hålla reda på byten och springa mellan tåg utan vagn, bilstol, barn och all packning menar jag.

Anonym sa...

Skönt att ni är på plats efter alla strapatser. Ha en underbar vecka. Kramar